karrotillondon.blogg.se

Följ min resa genom Englands huvudstad!

Sweden, I'm back!

Publicerad 2015-04-06 14:55:52 i Dagbok, Resor,

Resan till tyskland var som sagt inte så lång, men den var väldigt trevlig med mycket skratt!
Eftersom vi åkte med tåg tog det oss ungefär 10 timmar dit och 10 timmar tillbaka, vilket tog ungefär en hel dag per resa. Det var ganska jobbigt att sitta på tåg i ca 10 timmar i rak, men vid varje byte hade vi ungefär en halvtimme som gick till att ta lite frisk luft utanför stationen, röpa mat till resan och sedan nästan bli sena till anslutningståget. 
På tåget till tyskland mötte vi en kille från Brasilien som åkte runt i europa i 5 veckor, han var på väg till Berlin för att avsluta sin sista vecka och sedan ta flyget hem igen. Hans resa gick genom Tyskland, Polen, Finland, Danmark och Belgien. Vi spelade kort med honom, han fick lära sig 'finns i sjön' och vi fick lära oss ett kortspel som hette 'double' som är ett väldigt populärt kortspel i brasilien, jag fattade inte precis vad det gick ut på dock... 
 
Eftersom det var påsk så fick vi äta alldeles för mycket, som vanligt när det är högtider och vi är hemma hos mormor och morfar. Mormors mat är supergod, vilket leder till att man tar en ganska stor första portion. Om man inte tar en till portion för att man kanske redan är lite mätt så kommer den brömda: "Är du redan klar? var det inte gott? Jo, men ta en till portion! Förr kunde ni äta mycket mer än så!" Så det kan sluta med att man t.ex. över jul går upp 1-2 kilon om man inte tränar bort hela julen... vilket inte händer...
 
De två dagarna som vi var i Tyskland gick ut på att den ena dagen sitta hemma och måla ägg, spela spel, prata, och ta en superlång promenad genom lera bara för att gå upp för ett torn. Den andra dagen gick till shopping halva dagen och spela spel med mormor, syrran och min moster andra halvan. Sedan på söndagsmorgonen letade vi efter påskägg, vilket är en stor tradition i tyskland på påsken. 
 
Ha det bra så länge, och njut av de goda bilderna!
// Karolin
 
Detta är dem äggen som vi färgade och målade. Dem som är helfärgade har legat i en speciell färg som finns för att färga hela ägg,och dem som ligger till höger är dem äggen som vi färgade för hand. 
Bästa som finns när man ska åka tåg i några timmar!
På tillbakavägen var det jättevarmt på tågen och utomhus, så vi köpte något kallt att dricka och sedan tvingade jag mamma att köpa munchkins!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karolin Schöttelndreier

Jag är en glad elev som går på Polhem! Jag går naturvetenskapsprogrammet med profil Europa där jag får chansen att plugga utomlands i 5 månader. Här får du följa min resa hela vägen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela